Google Penguin 2.0 Update, Wat Was De Impact?

Google Penguin Update 2.0

Google Penguin Update 2.0Google Penguin 2.0 is een codenaam voor een Google algoritme update. Het is bedoeld om webspam aan te pakken. Google blijft continu bezig met het verbeteren van haar algoritmes. De update is gericht op het verbeteren van de zoekmachine resultaten.

De websites die Google’s richtlijnen voor webmasters overtreden door gebruik van black-hat SEO technieken, zoals keyword stuffing en cloaking zullen worden gedegradeerd in de Google rankings. Sites die deelnemen aan link regelingen, bewuste creatie van duplicate content, en anderen praktijken die de index van de Google zoekmachine vervuilen zullen ook worden bestraft.

Waar Zal Google Op Letten Bij De Penguin 2.0 Update?

Twee onderdelen waar naar gekeken wordt zijn keyword spamming en link spamming.

Keyword spamming is wanneer zoektermen te vaak voorkomen op pagina’s. En bij linkspamming is er sprake van het plaatsen van links op externe sites die bestaan uit weinig verschillende zoektermen als anchor text.

In het kort gezegd is het doel van de update, om webshops en websites die onvoldoende meerwaarde bieden uit de topresultaten te houden.

Nu je weet wat Google Penguin 2.0 betekend zal de bedoeling van de update ook duidelijker zijn.

Wanneer moet je je zorgen maken?

  • Als de informatie die je levert kwalitatief niet goed is.
  • Wanneer je weinig tot geen terugkerende bezoekers krijgt.
  • Je weinig gedeeld wordt via social media.
  • Wanneer je bounce rate hog is en/of de time on site laag is en mensen dus kort op je site verblijven en de terug button gebruiken.

Zorg ervoor dat je een natuurlijk en relevant linkprofiel hebt en je link gespreid aanmaakt.

Wanneer je je aan de regels houdt en je bezoekers van kwalitatieve content voorziet dat goed gedeeld wordt en waar op gereageerd wordt hoef je niet veel te doen.

Er zijn een aantal verschillende parameters die kunnen identificeren waar spam uit voort kan komen, en banden opgebouwd kunnen worden.

Slechte links  zijn te herkennen aan:

  • Links van sites die uitsluitend gebouwd zijn voor het doel van SEO (over-optimalisatie).
  • Gebruik van overdreven-geoptimaliseerde anchor tekst in de backlinks.
  • Links die komen van een volwassene of een andere “slechte buurt” website zoals link farms en gok sites.
  • Links die niet relevant zijn voor uw eigen website.

Als je dit soort links in het verleden hebt gebouwd, dan is het nu tijd om ze te laten verwijderen of aanpassen vóór de lancering van Penguin 2.0.

Wat in tegenstelling tot de vorige penguin update aandacht krijgt is veiligheid.

Via webmaster tools krijgen sites met beveiligingslekken hulpmiddelen aangeboden om de beveiliging te verbeteren en aan te pakken.

Welke Sites Zullen Nu Lager Worden Gewaardeerd?

Sites die gebruik maken van advertorials, betaalde link in blogrolls en link spamming blijven voor Google een gevoelig punt aangezien dit wordt gezien als het proberen te beinvloeden van de zoekresultaten. Dit zal de kwaliteit van de zoekmachine verminderen wanneer slechte resultaten boven goede sites in de rankings komen. Google zal dit zeker gaan aanpakken en trachten de zoekresultaten te verbeteren.

Google heeft nieuwe methoden om betaalde links en advertorials te kwalificeren. De manier waarop ze dit gaan doen is nog niet helemaal duidelijk maar Google heeft veel nieuwe data tot haar beschikking gekregen na de invoering van de Google disavow link tool waarmee ze link spam er beter uit zullen kunnen filteren.

Hoe hard link spammers aangepakt gaan worden, en hoeveel onschuldige slachtoffers er dit keer gaan vallen is nog onduidelijk. De tijd zal het moeten uitwijzen.

Wouter van Nierop

Sinds 2009 ben ik actief als SEO-specialist en heb ik met trots meer dan honderd bedrijven geholpen om hun zoekresultaten te verbeteren. Met een portfolio van ongeveer 500 eigen websites, ben ik verantwoordelijk voor diverse aspecten zoals SEO, contentmarketing, PPC-advertenties, analytics, conversieoptimalisatie en e-mailmarketing. Mijn uitgebreide ervaring stelt me in staat om de laatste trends in de branche te volgen, en ik ben goed geïnformeerd over de ontwikkelingen op het gebied van AI en automatisering. Als uw partner in digitale groei, bied ik u de expertise en strategieën die nodig zijn om uw online zichtbaarheid te maximaliseren.

0 0 stemmen
Artikel waardering
Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x