Meer Zoek Verkeer Genereren Met Google Knowledge Graph Optimalisatie
Een paar jaar geleden kwam Google op de markt met de Knowledge Graph. De informatie over mensen, plaatsen, organisaties e.d. wordt met elkaar in verband gebracht en op een kenniskaart vastgelegd. Het voordeel is dat Google zelf naar verbanden zoekt en de gestelde vraag met een kenniskaart beantwoord voorafgaande aan de reguliere zoekresultaten.
Kenniskaart of knowledge graph
De faciliteiten die Google biedt worden samengevat als SERP (Search Engine Results Page). De kenniskaart is slechts één voorbeeld. Dit artikel behandelt de mogelijkheden om de kenniskaart of Knowledge Graph van uw organisatie te optimaliseren. Uitgangspunt zijn de semantische kenmerken van alle objecten. Mensen, voorwerpen, dieren en verder alles wat onderdeel van “Internet of Things” deel kan uitmaken. Door de technieken die toegepast worden is dit een stap voorwaarts in de toepassing van “Kunstmatige Intelligentie” op basis van sleutelwoorden en entiteiten die door de sleutelwoorden gerepresenteerd worden. Het is een verruiming op de simpele vragen die nu al aan Google gesteld kunnen worden. Vragen als “Hoe diep is de Noordzee?” en “Waar kan ik een cursus volgen B1 niveau Engels?”.
Google Knowledge Graph In De Praktijk
Als we nu eens aan Google de voorgaande 2 vragen stellen, hoe komt Google dan aan de gegevens om de Knowledge Graph weer te geven bij de zoekresultaten en waar ik kan ervoor zorgen dat deze info geoptimaliseerd wordt weergegeven?
Voorbeeld 1: Hoe diep is de Noordzee?
Uitwerking:
Het resultaat van deze vraag en de betekenis, het semantische aspect, die daaruit af te leiden is, bestaat uit meerdere delen. Er wordt gesproken over de Noordzee, waarvan Google en bijvoorbeeld Wikipedia weten wat de geografische kenmerken zijn als aangrenzende landen, afmetingen, GPS-gegevens, dieptes, getijdeninformatie. Foto’s van de havensteden aan de Noordzee en de in zee uitkomende rivieren en kanalen. De bronnen waar genoemde informatie te vinden is, bevinden zich op verschillende media op het Internet. De optimalisatie voor de Google-kenniskaart of knowledge graph valt hieruit af te leiden. Er is een noodzaak voor een gestructureerde aanpak waarin alle kenmerken van en informatie over het object Noordzee wordt vastgelegd.
Voorbeeld 2: “Waar kan ik een cursus volgen B1 niveau Engels?”
Uitwerking:
Een cursusaanbieder die wil dat zijn organisatie bij deze vraag via een kenniskaart getoond wordt. Er kan een scenario bedacht worden waarin het gespreksonderwerp “Het volgen van een cursus Engels op B1 Niveau” verder uitgewerkt moet worden. Hij of zij zal zich verdiepen in vragen over huidige niveau, wat is de cursusvorm, locatie en mogelijke bezoekers. Het resultaat is een antwoord op vragen als – Hoeveel kennis kan ik verzamelen? Of – Wat heb ik al verzameld over
- B1 Niveau Engels
- Hoe kan de cursus gevolgd worden
- Waar kan de cursus gevolgd worden
- Van wie kan ik een dergelijke vraag verwachten
Het geheel aan antwoorden zal hierbij bestaan uit een tekstuele toelichting op de tekst “B1 Niveau Engels”. De wijze waarop de cursus plaatsvindt, dit kan met een video worden weergegeven en de cursusplaats die op op kaarten aangeduid kan worden. Terwijl de doelgroepinformatie afkomstig kan zijn van een website van de Europese Unie. Al deze elementen kunnen samengebracht worden, met als resultaat een kenniskaart of Google Knowledge Graph.
Tools
Met de volgende tools wordt de kenniskaart gerealiseerd.
Wikipedia
Tips voor het schrijven van Wikipedia bijdragen. Geef feitelijke informatie en blijf neutraal. Laat marketing en promotionele informatie achterwege. U kunt Freebase informatie-elementen gebruiken om het artikel te schrijven, gebaseerd op feiten en uw informatie, waarover u iets wil zeggen. U kunt bestaande artikelen gebruiken als inspiratiebron. Het is van belang dat u de Freebase Topic pagina met inhoud en verbindingen vult, zodat een kenniskaart door Google gemaakt wordt met informatie die vindbaar is en geïndexeerd kan worden door Google.
Schema Markup
Schema markup is een taal waarmee zoekmachines de inhoud van uw website beter begrijpen. Zoekopdrachten worden duidelijker in verband gebracht met uw bedrijf en de wijze waarop u de informatie laat afbeelden. Zoekmachines als Bing, Google, Yahoo! en anderen maken gebruik van deze methodiek om uw pagina’s te vinden. De schema’s bestaan uit onderdelen:
tekstuele eigenschappen en eigenschappen van dingen die daardoor beschreven worden.
Referentie
Op de website schema.org worden de diverse schema’s behandeld.
Samenvatting
In dit artikel hebben we u een aantal handreikingen gedaan, waarmee u een begin kunt maken met de toepassing van Google Knowledge Graphs in uw eigen organisatie. Het is beknopt en verre van uitputtend. De websites die u kunt raadplegen voor meer info zijn: